Data dodania: 2017-08-21

Co musisz wiedzieć o swoich oponach

Co musisz wiedzieć o swoich oponach

 

Niekiedy może się wydawać, że opona to tylko kawałek gumy, który ma pasować do koła, ewentualnie dzielący się na oponę letnią i oponę zimową. To jednak tylko czubek góry lodowej. Tak naprawdę to znacznie więcej. Właśnie dlatego osoby kupujące opony samodzielnie powinny pamiętać o kilku podstawowych faktach.

 

Kiedy należy wymienić opony?

 

Na zużycie opony składa się szereg czynników - jej jakość, wiek, stan bieżnika, a także ciśnienie w jej wnętrzu oraz prawidłowa geometria kół. Teoretycznie na tych samych oponach można jeździć nawet do dziesięciu lat, jeśli nie noszą one śladów znacznego zużycia. Nie jest to jednak zalecane. Opony również się starzeją - zarówno podczas jazdy, jak i postoju. Już po pięciu, sześciu latach ogumienie zaczyna twardnieć, co przekłada się na jego niższą jakość. Właśnie wtedy należy rozważyć wizytę w sklepie z oponami (przykładowo tirendo.pl) i zakup nowego ogumienia.

Wymiana opon jest konieczna również wtedy, gdy opona jeszcze się nie “zestarzała”, ale jest już mechanicznie zniszczona. Wszelkie odkształcenia, pęknięcia czy nierównomierne ścieranie bieżnika są sygnałami alarmowymi, których nie należy lekceważyć.

 

Bieżnik bieżnikowi nierówny

 

Jedną z podstawowych rzeczy, które o oponach trzeba wiedzieć, jest fakt, że cechują się one różnymi rodzajami bieżników. Zależnie od oczekiwań i przeznaczenia, dobiera się inne ich rodzaje.

Bieżnik symetryczny jest najbardziej popularnym, i jednocześnie najmniej efektywnym rodzajem bieżnika. Opona o takim bieżniku posiada jednakowy wzór po obu jej stronach. Dzięki temu, oferuje ona łatwy montaż oraz porównywalną jakość jazdy niezależnie od kierunku toczenia oraz pozycji.

Bieżnik symetryczny kierunkowy jest drugim rodzajem bieżnika, który znacznie lepiej sprawdza się na mokrej powierzchni. Ich symetryczny wzór w kształcie litery U lub V ma na celu lepsze odprowadzanie wody spod kół, dzięki temu obniża się ryzyko poślizgu w trakcie deszczowej pogody.

Hybrydą powyższych modeli jest bieżnik asymetryczny, który cechuje się tym, że opona posiada inny wzór na każdej połowie. Na ogół, zewnętrzna strona opony odpowiada za jakość jazdy po drodze suchej, a strona wewnętrzna poprawia przyczepność na mokrej powierzchni.

 

Czynniki, o których nie można zapomnieć

 

Oprócz bieżnika i wieku opony, pamiętać trzeba o kilku dodatkowych czynnikach, które przyczyniają się do tego, jak z resztą pojazdu współpracuje dane ogumienie.

  • Ciśnienie w oponach niezbędne jest dla zachowania odpowiedniej przyczepności i sterowności pojazdu. Jego niewłaściwy poziom nie tylko zagraża bezpieczeństwu jazdy, ale także przyczynia się do szybszego zużycia opony.

  • Indeks nośności trafnie określa dopuszczalne obciążenie dla danego rodzaju opon.

  • Indeks prędkości informuje o maksymalnej prędkości, z jaką poruszać się może samochód wyposażony w dany model opony

Producent danego pojazdu powinien dostarczyć wszystkie informacje na temat rekomendowanego rodzaju ogumienia. Przestrzeganie tych zaleceń jest najlepszym rozwiązaniem, jeśli nie jesteście pewni, jakich opon szukacie, lub jakie okażą się najlepsze dla Waszych potrzeb.